fredag 14 januari 2011

Helt onödig vargjakt

Vid midnatt inleds den andra licensjakten på varg i Sverige. Det innebär sannolikt att vi om bara ett dygn är ett lite fattigare land, med 20-talet färre vargar i våra marker.

Jag har stor respekt för frågans komplexitet och miljöministerns sätt att hantera den i stort. Ändå anser jag - nu liksom i fjol - att jakten är helt onödig. Vi har inte för många vargar i Sverige. Däremot behöver stammen tillföras nytt blod för att bli långsiktigt livskraftig.

Men att först skjuta av och sedan plantera in är knappast klokskap. Särskilt galet bli det om man tänker sig förnyad licensjakt kommande år. Länsstyrelsernas kontroll i all ära, men risken är uppenbar att helt friska och fullt avelsdugliga djur också faller offer för jägarnas kulor.


Nåväl; jakten kommer äga rum, oavsett vad jag och många andra tycker. Själv passar jag just idag på att förnya mitt medlemskap i Svenska Rovdjursföreningen. Det är 275 väl investerade kronor. Egoistiskt hoppas jag också på att vargen i Hälleforstrakten klarar sig. Örebro län har en tilldelning på 2 djur (mot 3 i fjol) så det återstår att se... Vid förra jakten strök 2 av "våra" vargar med.

Avslutningsvis något glädjande! Jag fick se färska lodjursspår igår och kunde följa dem ca 100 meter på vägen utanför stugan. Hittills har jag aldrig sett lo i det vilda men nu känns det som några små steg närmre!

Inga kommentarer: