måndag 8 mars 2010

Women's Day

Inte för att det saknas utmaningar här hemma. Men ändå. Just idag skulle jag av hela mitt hjärta ha velat vara i Afghanistan.

Under sommaren och hösten följde jag på nära håll utvecklingen av Women's Garden i Mazar-e-Sharif. Den kommer att bli en välbehövlig fristad för kvinnor och flickor med möjlighet till både utbildning och social samvaro. Om allt gått som planerat har parken högtidligen invigts idag och därmed slagit upp portarna för allmänheten. Jag ser verkligen fram emot rapporter och bilder från kollegorna på plats! (Uppdatering 10 mars: nu finns ett reportage från invigningen här!)

Här hemma gläds jag över att RFSU-initiativet "Unite for Women" samlade så mycket folk (och barnvagnar!) i centrala Stockholm tidigare idag. Kampen mot mödradödligheten världen över behöver föras på alla fronter - 365 dagar om året!

Till sist vill jag också sända varma välgångsönskningar till Ann-Marie Orler som utsetts till högsta befälhavare för FN:s polisstyrka. Härligt!

Inga kommentarer: