söndag 31 juli 2011

Operativ!

Bloggen har fått vila ett tag och så även jag. Åtminstone i termer av operativt arbete. Under nästan tre veckor var vi (påtvingat) passiva på grund av oklarheter kring tolkning av det nya mandatet. Så kan det vara... Sedan i torsdags är vi i alla fall fullt operativa igen och det känns riktigt bra. Jag såg förstås till att följa med på såväl den första som andra UNMISS-patrullen!

Personalsituationen är fortfarande rörig och rörligheten stor. Positivt är att flertalet nu fått besked om framtida stationering. Både jag och Dennis, min svenska kollega, kommer stanna i Malakal. Vi blir totalt 10 Military Liaison Officers (MLO) här mot 25 militärobservatörer idag. Även uppgifter och geografiskt ansvarsområde blir på sikt annorlunda men där är inte detaljerna klara.

Sammantaget känns det ändå som en klart stimulerande och intressant tid. Personligen har jag också en spännande uppgift framför mig de närmaste veckorna. ”Våra” båtar ska ansluta till en större operation en bra bit söder om oss och jag följer med som MLO. Det innebär att fartyget nedan (Support Vessel) kommer vara min nattliga bas en tid framöver. Jag hoppas kunna koppla upp mig emellanåt för att dela med mig av bilder och intryck!

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej Krister, skönt att verksamheten är igång igen. Hoppas också att du kan vara uppkopplat regelbunden, både för dig o vi som följer dig i Sudan. Kram Anja