torsdag 1 maj 2008

Stort & smått från veckan som gått


Så ska jag då försöka återuppta bloggandet efter en härlig minisemester i Aten. Det har onekligen varit fascinerande att få röra sig bland mångtusenåriga byggnadsverk och att känna in demokratins födelse!
Vad har då hänt i nyhetsflödet under tiden? Ja, jag konstaterar med glädje att ex-general Stigsson slutligen fått sparken. Låt oss hoppas att han har insikt nog att inte överklaga (även om jag tillåter mig att tvivla på just den detaljen...).
Vidare har socialdemokraterna presenterat en skuggbudget som bekräftar bilden av en opposition utan riktning och udd. Det är synd. Svensk politik skulle må bra av tydliga alternativ. Några fräscha utspel idag är väl knappast heller att vänta. Än så länge verkar traditon viktigare än visioner.
Även i Grekland uppmärksammades förstås familjetragedin i Österrike. Här hemifrån noterar jag en undersökning som visar att var femte ungdom menar att våldtagna kvinnor i någon mening får skylla sig själva... Otroligt skrämmande! På vilket sätt skulle exemplevis Elisabeth Fritzl vara medskyldig till de ofattbara övergrepp hon utsatts för?
Till sist lägger jag också märke till att SVT beslutat sig för att direktsända Englas begravning. Det är tydligen något som faller Siewert Öholm på läppen (och bara det borde ju stämma till eftertanke...). Själv känner jag stor tvekan inför det kloka i detta. Att exponera en familjs stora sorg låter inte som bra TV i mina öron.

Inga kommentarer: