fredag 16 maj 2008

Håll i och håll ut, ÖB!

Eländesstämpeln vilar tungt över försvaret. Till del är det självförvållat, till del en följd av oklara (och omöjliga?) förutsättningar. Men det som oroar mig mer än ÖB:s besparingslista är det rådande samtalsklimatet mellan departementet och myndighetsledningen. Det måste lösas. Försvarsmakten och ansvariga politiker får inte bli varandras fiender.

Mitt i all turbulens känner jag en önskan att synliggöra allt det goda arbete som görs av Försvarsmaktens personal i detta nu. Inte minst gäller det självuppoffrande insatser av ett 1000-tal soldater i Afghanistan, Kosovo och Tchad.

I dagens DN (papperstidningen) finns ett reportage om just Tchad-missionen. Det beskriver på ett nyanserat sätt de utmaningar som förbandet och enskilda ställs inför, såväl i interaktionen med lokalbefolkningen som med NGO:s och andra aktörer. Läs det gärna!

För egen del hoppas jag på byte av arbetsuppgifter i närtid. Huvudspåret handlar om att jobba med "hemmafrontsstöd" till personalen i Tchad. Det skulle onekligen kännas meningsfullt.

Vad gäller ÖB hoppas jag inte på ett byte av arbetsuppgifter. Nu, mer än någonsin, behöver Försvarsmakten en chef som tar långsiktigt ansvar. Håll i och håll ut, Håkan!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jo, du har rätt Krister. Men i all sanning. Om chef och ledning sett annorlunda ut i "firman". Hade uppdraget från riksdag och regering verkligen lösts på det sätt som det nu blivit?
Tycker att alla parter bör rannsaka sig själva.