söndag 18 juli 2010

International Mandela Day



Jag vet. Det är inte särkilt unikt... Men jag är en stor beundrare av Nelson Mandela. Hans kamp för frihet, demokrati och mänskliga rättigheter överträffar det mesta i modern historia.

Idag fyller han 92 år och det sammanfaller med det första officiella firandet av International Mandela Day. Frihetskämpens egen önskan är att vi alla ägnar 67 minuter av vår dag till en god gärning. Det är en minut för varje år som Mandela själv gav den politiska människorättskampen.

Mina 67 minuter kommer bli läsning av Sudan-litteratur. Dit bär det av i januari och som bekant saknas inte utmaningar där heller.

5 kommentarer:

Kenneth Ohlsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kenneth Ohlsson sa...

Nelson Mandela var en
terrorist och det är så
jag tycker vi skall se honom.

Jag säger inte det för att vara elak eller motvalls utan studerar man historien så ser man att han är ansvarig för det som idag skulle kallas terrorism.

Den PK hyllningen av NM är i sig
mot den bakgrunden felaktig.

Anonym sa...

Om Mandela skulle ta avstånd från våld mot kvinnor skulle han bli odödlig i mina ögon.
Tyvärr tror jag aldrig det kommer hända då alltför många av hans egna är del av det systemtiska förtrycket av kvinnor i Afrika.

Krister Fahlstedt sa...

Kenneth: For the record - jag delar inte din historiebeskrivning.

Stefan Falkelind sa...

Jag beundrar också Mandela. Vilket fantastiskt arbete han gjort.