fredag 5 juni 2009

En Gender Advisers vardag

Vardagen som Gender Field Adviser i Afghanistan rymmer förstås en hel del utmaningar. Men det saknas verkligen inte guldkorn. Här kommer ett axplock av bilder från den senaste arbetsveckan.



Besök vid Department of Women's Affairs i Balkh-provinsen. Mrs Majeed (näst längst till vänster) leder myndigheten med drygt 20 anställda.



Samhället präglas av stort entreprenörskap. Med ett visst mått av nyfikenhet är det inte heller särskilt svårt att komma i kontakt med olika organisationer som jobbar för kvinnors utveckling. Här besöker vi en verksamhet i Aybak som bland annat lär ut sykunskap. Det är en av flera vägar till egen försörjning på sikt.



Parallellt bedrivs också mer traditionell undervisning för flickor. Törsten efter att få lära sig läsa och skriva är oändligt stor. Och min kollega visade sig vara en riktigt god läromästare!



Vi levererar två vattentankar till en kombinerad flick- och pojkskola i provinsen Samangan. Vår huvuduppgift är alltid säkerhetsarbetet men i det lilla stöttar vi med den här typen av insatser också. Det känns bra.



På helt eget initiativ har polisen i Mazar-e-Sharif dragit igång en seminarieserie om våld mot kvinnor. Fantastiskt! Jag hade förmånen att få vara med under en halvdag och blir varm om hjärtat av deras klart reflekterade samtal kring problematik, lösningar och polisens ansvar. Och jag får nog erkänna att jag inte på förhand trott att jag skulle få höra afghanska män resonera om det första och det andra könet...!

To be continued!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Steve!
Var det verkligen du som spelade i Beverly Hills 90210?
Hälsningar
Ett fan