tisdag 17 maj 2011

Innehållsrik helg

Tiden bara flyger iväg och jag inser att det blivit långt mellan blogginläggen… Här kommer i alla fall en viss uppdatering kring den gångna helgens aktiviteter.

I fredags bar det av på helikopterpatrull med mig som chef. Vi styrde mot ett område sydväst om Malakal som fram till nyligen varit hemvist för en del problematiska milisgrupper. Vi togs emellertid emot av the County Commissioner som valt att resa dit samma dag för att personligen garantera säkerheten. Det ligger onekligen i de lokala myndigheternas intresse att kunna påvisa lugn och trygghet eftersom det är en förutsättning för hjälpinsatser av till exempel NGO:s.

Påföljande dag gjorde vi en uppföljning i huvudorten i samma County. Båtresan dit tog en dryg timme och jag hakade på för att skapa kontinuitet. Här fokuserade vi mer på de humanitära behoven. De är minst sagt enorma vad gäller tillgång till mat, rent vatten och grundläggande hälsovård. Nästan överallt finns också stora grupper av internflyktingar och de är än mer utsatta än befolkningen i övrigt.

Sammantaget var det två mycket givande patruller och jag ser fram emot många kommande möten i samma trakt! Här följer lite bilder:


Av flygsäkerhetsskäl landade vi på fel sida floden i förhållande till byn. Lösningen? En improviserad överfart med en lastpråm som råkade passera.


Ett ovanligt välordnat klassrum.


Gruppfoto. Jag och James, County Commissioner of Pangak, i mitten.


Det gick undan på floden i lördags! 38 knop, närmare bestämt…


På kvällen väntade belöningen. Nyfunna vänner från Civil Affairs Department bjöd på middag och min enda insats var att duka. Här ses Niño lägga sista handen vid grytorna. En härlig avslutning!

1 kommentar:

Anonym sa...

Krister, tack för en bra inblick i ert arbete! Kul att se hur mitt jobb påverkar det ni gör!
/Cesar