måndag 11 januari 2010

SA 2010 - breaking news!

I november 2002 upplevde jag den afrikanska vildmarken för första gången. Det har blivit några vändor sedan dess men mitt absoluta favoritdjur har hittills gäckat mig... Leoparden.

Vid 6-tiden i morse gav vi oss som planerat av ut på morning drive i parken som gränsar till St Lucia by. Den sträcker sig ca 4 mil norrut. Inledande timmen såg vi i stort sett inte ett levande väsen, bortsett från fåglar och en liten flock zebror. Sedan hände allt. Inom loppet av 30 minuter fick vi närkontakt med 3 av de "big five". Först afrikansk buffel relativt nära, strax därpå noshörning på halvdistans och sedan...



... bakom ett backkrön och en svag vänsterkurva står den. Mitt på vägen, kanske 10 meter framför oss. Jag bromsar, leoparden tittar förvånat upp och tar ett språng in i ett tätt buskage till höger om vägen. Allt är över på någon sekund och vi är inte i närheten av att få upp kamerorna. Men vi hinner i alla fall se att det verkar vara ett mycket välmående ungdjur, kanske 1-2 år gammalt.



Nåväl, vi rullar fram och kikar in genom gluggen där leoparden slank in, fullt övertygade om att vi fått vår beskärda del. Och det hade verkligen varit mer än OK! Men då, plötsligt...



... tittar den nyfiket fram! Avståndet är inte mer än ca 3 meter från bilen och vi står med fullt nedhissade sidorutor. Till och från i 10 minuter sticker den fram huvudet och vi bara njuter...!



Underbart vackert djur!



Vi är som sagt nära. Tyvärr blev bilden oskarp men vi hoppas att det finns bättre att hämta ur systemkameran efter hemkomst. Den är av hederlig 135-filmstyp... Fram till dess lever jag oerhört gott på morgonens minnesbilder!!