fredag 7 maj 2010

Birgitta Ohlsson visar tänderna

"Den Prideparad som skulle hållits i Litauen i helgen har stoppats. Om EU menar allvar med att vara en vakthund för mänskliga rättigheter måste unionen ibland visa tänderna."

Det skriver EU-minister Birgitta Ohlsson som håller tal idag i Vilnius. Jag gillar verkligen att Birgitta tagit med sig sin principfasthet och sitt mod in i ministerrollen. Det förtjänar respekt.

Själv reser jag till RFSL:s kongress i Skellefteå idag. Det gör förstås att jag inte kan delta i Vilnius men en del av mina tankar kommer vara där ändå. Med åren har jag lärt känna flera av Baltikums hbt-kämpar väl, bland annat efter min medverkan vid Riga Pride under åren 2006-2008. Det är möten som gjort intryck.

Såväl homofobin på andra sidan Östersjön som förföljelsen av romer i stora delar Europa utgör ett slags lackmuspapper över mänskliga rättigheters bräcklighet. EU har en fantastiskt viktig roll att fylla här och jag är stolt över att vi har en regering som tar den kampen - i både ord och handling!

Inga kommentarer: