lördag 21 augusti 2010

Det liberala alternativet

"Att göra burkaförbud, språktest och kortare föräldraledighet för flyktingar till huvudfrågor, fyra veckor före valet, förstärker bara bilden av att Folkpartiets ledning fiskar i grumligt vatten och spelar på främlingsrädsla."

Orden är Mikael Trolins, ordförande i Liberal mångfald i Stockholm. Jag tycker han har rätt. FP-ledningens allt mer bombastiska hållning rimmar dåligt med liberala värderingar och börjar bli ett trovärdighetsproblem för hela den allians som jag håller så högt. De dubbla budskapen har också smugit sig in i Liberal mångfald självt. Förbundssekreteraren Phlip Wendahl försitter sällan en chans att tala väl om såväl Pim Fortuyn och Geert Wilders som norska Fremskrittspartiet.

Dessbättre finns det alternativ. Centern är idag det ledande socialliberala partiet i Sverige. Det tog sig bland annat uttryck i att Maud först och tydligast av alla tog avstånd från Göran Perssons tal om restriktioner och "social turism" i samband med våra baltiska grannars EU-inträde.

Så till folkpartister som inte känner igen sig i batongliberalismen eller miljöpartister som är obekväma med Ohlys sällskap vill jag sträcka ut en hand: välkomna till Centerpartiet!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller helt med. Folkpartiet har förlorat sin liberala profil och Jan Björklund är en katastrof.

Jag växte upp i ett folkpartistiskt hem på 50-talet och har haft Bertil Ohlin och Gunnar Helén som politiska idoler. Men på dagens FP kan jag dessvärre inte rösta.

Christian Schickhardt sa...

Jag håller med, skrev detta inlägg på min blogg samma dag som Björklund kom med sitt "burkautspel"

http://chschickhardt.blogspot.com/2010/08/om-niqab-burkor-slojor-och-jan.html

Jag hade faktiskt tänkt att rösta på fp, men sedan Björklunds utspel har det kommit flera från fp, tänker på Nyamko Sabuni. Nu blir det centerpartiet för mig istället. I de senaste valen har det alltid stått mellan c och fp för min del. Jag tycker också att Jan Björklund var riktigt dålig i P1:s utfrågning härom dagen!

Krister Fahlstedt sa...

Tack för ert bifall!

Väl bloggat, Christian.

Niklas L sa...

Wendahl må vara nya Rojas eller nån svensk Fortuyn. Men Wilders har han kritiserat;

http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=7941&Itemid=98

Niklas L