söndag 8 juni 2008

Alkoholmonopolets baksida

I DN idag läser jag om familjen Dahlberg som driver en vingård på Öland. Precis som så många andra småproducenter, inte sällan på landsbygden och beroende av turism, drabbas de stenhårt av förbudet mot gårdsförsäljning.

- När vi försöker förklara varför de inte får köpa en flaska tror de att vi driver med dem. I värsta fall blir de förolämpade, säger Ingrid Dahlberg.

I vår närhet har vi Grythyttan Vin och jag har i tidigare inlägg försökt synliggöra det orimliga i nuvarande ordning. Nog måste vi vinkonsumenter, svenskar såväl som turister, vara mogna nog att köpa en flaska eller två direkt från tillverkaren?!

Mot detta står alltså systemkramarna. Anitra Steen, vd för Systembolaget, säger apropå gårdsförsäljning:

- En sådan lösning skulle kunna hota alkoholmonopolet.

Därmed har etablissemanget avslöjat sig. Monopolet som sådant upphöjs till ett mål i sig självt. I min värld kan det inte vara annat än ett möjligt medel. Målet måste väl ändå vara en god folkhälsa. Och jag har oerhört svårt att se hur gårdsförsäljning av vin skulle leda till några negativa effekter ur välbefinnandesynpunkt. Däremot skulle det alldeles säkert leda till ett uppsving för lokala entreprenörer och en mer levande landsbygd!

Inga kommentarer: