I DN idag finns en klart inspirerande artikel om normkritisk pedagogik i skolan. En av de intervjuade lärarna, Pia Kangas, är en god vän till oss.
"- I dag ska vi prata om Folkhemmet.
Läraren Pia Kangas håller lektion om svensk historia för årskurs 2 på musikergymnasiet Rytmus i Stockholm. Hon läser ur Per Albin Hanssons tal om samhället som det goda hemmet som utgår från var och ens lika värde och berättar om hur den svenska offentliga sektorn växer fram. Sedan visar hon filmen 'Folkhemmets baksida' från Utbildningsradion. Eleverna får i uppgift att fundera på vilket folk folkhemmet byggs för. Vilka platsar inte? Och hur straffas de?
Att Pia Kangas ställer dessa frågor är ingen slump. Hon använder normkritisk pedagogik, vilket innebär att belysa och diskutera vilka normer som råder och hur de förändras. [...] Pia Kangas ritar en ram på tavlan och ber klassen berätta vilka som hamnade utanför. Resande, samer, judar, psykiskt sjuka, funktionshindrade, svarar klassen.
- Kan vi döma folkhemmet utifrån det vi vet nu? frågar Pia Kangas."
Att normkramarna Siewert Öholm och Carin Stenström kommer gå i taket är lika säkert som Amen i kyrkan. Det om något är bevis för att Pia och hennes kollega är på rätt spår.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar