fredag 6 juni 2008

Nationaldagsmorgon



Jag sitter och soltorkar efter ett morgondopp i sjön. Det var premiär för i år och alldeles fantastiskt skönt. Bäst som jag skulle doppa mig dök en iller upp bara en meter i från mig. Helt orädd simmade den i land, skuttade upp på en sten intill och följde nyfiket mina förehavanden.

Vi har väl alla våra smultronställen och lilla stugan utanför Hällefors är definitivt ett av mina. Och en dag som denna klappar hjärtat förstås lite extra för Sverige. Det säger jag trots att jag känner oerhört starkt för det projekt vi kallar EU och är en varm anhängare av globaliseringen. Det finns liksom ingen anledning att bygga upp några motsatsförhållanden, tycker jag.

Något firande lär det dock inte bli annat än ett glas bubbel på tu man hand framåt eftermiddagen. I stället ska det arbetas en del. I brist på virke till det tilltänkta växthuset så kommer helgen att ägnas åt målning. Storstugan ska få lite ny och välbehövlig fräschör - i de danska färgerna!
Rhododendron i full blom.
Det är ju faktiskt nationaldag!

Inga kommentarer: