lördag 1 augusti 2009

Back on track

Sedan jag kom tillbaks från leave i förra veckan har det varit minst sagt full fart. Dock inte på den här bloggen... Det beror dels på att vi levt med internetbegränsningar ett tag, dels på att jag varit på resande fot. Nu hoppas jag i alla fall vara åter i etern med full kraft!

Att det händer mycket i vårt område vet jag att ni kan läsa om i media. Här och nu nöjer jag mig med att konstatera att vi varit fortsatt lyckosamma och att stämningen är god. Vi gör det vi har tränat för och min absoluta känsla är att det stora flertalet afghaner här i norr uppskattar vår närvaro. Inte minst handlar det nu om att valen den 20 augusti ska kunna genomföras under säkra och schyssta förhållanden.



Sysslorna varierar. Första dagen efter leave var det dags för Command Group att dra ett handgripligt strå till stacken. Alla vita bilar ska bli sandfärgade och då får alla rycka in för att slipa och iordningställa. Här tar Marie en titt under huven och gör - vaddå...?



Den stolta arbetskraften efter väl förrättat värv; Jag, Marie och Jerker.



I måndags kväll bar det iväg västerut. Jag åkte uppluckad mellan framsätena i en lastbil vilket, om inget annat, ger bra utsikt. Här är vi på väg ut ur Mazar-e-Sharif. Senare passerade vi platsen för förra veckans eldöverfall.



På fotpatrull i den lilla staden Sar-e-Pol, där jag nyligen tillbringat några dygn.



En bild av ett val. En av anledningarna till mitt besök i Sar-e-Pol var ett möte med de kvinnliga kandidaterna till Provincial Council. Klart stimulerande!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,