söndag 4 januari 2009

En annorlunda kärlek



Jag älskar Afrika. Det finns en värme, puls och livsglädje som är svår att beskriva för den som inte varit här. Dagens bild från South Beach i Durban får i någon mån symbolisera vad jag menar. För mig är detta det åttonde besöket på denna fantastiska kontinent (varav det femte i Sydafrika) och jag kommer garanterat tillbaka många gånger än!

Imorgon lämnar vi storstadslivet - som framförallt inneburit mängder av god mat, dryck och shopping - och rattar hyrbilen norrut. Förhoppningsvis på rätt sida av vägen... Planen är att följa The Battlefield Route till Piet Retief för övernattning. Därifrån åker vi vidare till Tembe Elephant Park där vi stannar i två dygn. Sedan vidare till ett av paradisen på jorden; St Lucia Wetlands.

Jag hoppas förstås få se leopard den här gången. Den skyggaste av The big five gäckar mig fortfarande... Självklart ser jag också fram emot att återse Monica, värdinnan på Avalone Guesthouse, där vi än en gång hyrt in oss de sista (10) dygnen på semestern. Det bör bli hur trevligt som helst!

Återstår att se när jag har möjlighet att återkomma här nästa gång. Till dess - TAKE CARE!

2 kommentarer:

Geoffrey Goines sa...

Märk att St Lucia Wetland Park numera bytt namn till iSimangaliso Wetland Park.
Området har f ö en mkt intressant historia och hot om exploatering av parken har och är ständigt överhängande.
http://www.witness.co.za/index.php?showcontent&global[_id]=18015

Geoffrey Goines sa...

Ytterligare anmärkning... :)
Jag skulle nog se den svarta noshörningen som den mest svårsedda av The Big Five (Six).
Jag rekomenderar södra Kruger för att få syn på leopard och Ithala game reserve för att få syn på svart noshörning.