onsdag 13 augusti 2008

Ett vackrare Stockholm?



Avtäckning har påbörjats av det nya kontorskomplexet vid Kungsbron, mitt emot Cityterminalen. Men är det vackert, frågar jag mig?

Jag är en varm anhängare av den totalrestaurering som görs av kvarteren runt centralen i Stockholm. Det är verkligen hög tid. Jag har också en klart positiv grundinställning till nya spännande projekt som exempelvis Trifoliumskrapan och det återuppväckta Kallbadhuset. En stad med framtidsvisioner kan inte låta utvecklingen stanna upp vid att Globen byggdes på 80-talet och Kista Science Tower något decennium senare...

Likväl känner jag skepsis inför den skokartongslikande skapelse som nu börjar skymta fram bakom byggställningarna. De minimala fönstren förstärker bara det murriga intrycket och försöket att piffa upp det hela med lite glada färger känns tämligen krystat.

Men förmodligen får jag skylla mig själv. Alla större byggprojekt brukar ställas ut för allmänhetens beskådan och synpunkter som en del av remissarbetet. Jag antar att så varit fallet även här (någon som vet?) och jag tog inte chansen. Det är en lärdom!

Nu återstår bara att hoppas på att det under resterande skyddsplast döljer sig något oväntat. Alternativt att det handlar om tillvänjning. Annars befarar jag att Arkitekthögskolan får svår konkurrens om titeln "det fulaste huset i stan".

2 kommentarer:

gardebring sa...

Nja. Riktigt illa är det väl inte?
Men att svensk arkitektur är på dekis är ju rätt uppenbart sedan många år tillbaka. Dags att ta in lite utländska influenser säger jag, revitalisera arkitekturskrået lite!

zapp sa...

Det ironiska är ju att jag läste arkitektur i mitt hemland (Kroatien) och fick inte fortsätta i sverige, eftersom KTH's arkitekturlinje ansåg att de låg ljusår före kroatien och visste bättre.

Nu när man ser vad är det för skit de bygger blir man inte övertygad.