måndag 1 september 2008

Europeisk samling

Idag hålls ett extrainsatt möte med EU:s stats- och regeringschefer med anledning av krisen i Kaukasus. Det är bra - precis denna roll vill jag att EU ska spela. Jag uppskattar också att Sverige intagit en aktiv position med Carl Bildt i spetsen.

Återstår att se hur man i eftermiddag lyckas samla sig kring analys, slutsatser och praktisk handling. Jag tillåter mig i alla fall att vara hyggligt optimistisk.

För den som är säkerhetspolitiskt intresserad kan för övrigt rekommenderas Stockholmscenterns politikpub nu på onsdag kväll. Gunnar Karlson som är militärrådgivare på UD och med egen erfaranhet från tjänstgöring i Kaukasus kommer då dit för att teckna en bild av situationen. Jag tror det kan bli klart spännande resonemang! Nyfiken på tid och plats? Hör i så fall av dig på enklaste sätt.

Inga kommentarer: