tisdag 12 maj 2009

Det ideologiska våldet

Inom loppet av några timmar har jag nåtts av två trista besked som båda berör mig djupt.

Det ena handlar om misshandeln av vår RFSL-ordförande, Sören Juvas, under firandet av Moldavien Pride. Tack och lov är Sören nu hemma och mår efter omständigheterna väl. Men ändå; hatbrott mot hbt-personer är en högst påtaglig realitet, i Moldavien såväl som i Sverige. Ökad kunskap inom rättsväsendet och samhällets stöd till brottsofferjourer måste därför prioriteras! I detta avseende får regeringen gärna bli tydligare.

Den andra rapporten som når mig är från Parwan-provinsen i Afghanistan. Där har två gasattacker mot flickskolor ägt rum de senaste dagarna med flera allvarligt skadade som följd. Parwan ligger förvisso utanför vårt ansvarsområde men jag tror inte att någon här lämnas oberörd. Att det ideologiskt betingade våldet riktas mot kunskapstörstande skolflickor är så osannolikt grymt och meningslöst!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lustigt att Moldavien har bättre moral än Sverige när det gäller nolltoleransen mot sexuella avvikelser i det offentliga rummet.. Jag menar i Sverige sitter vi fortfarande, 2009, med en lagstiftning som hör hemma på hippie-tiden, eller kanske andtikens grekland... Där homosexuelitet var fullt lagligt att visa upp inför barn!

Fram för lite kulturellt utbyte! Vi kan lära Moldavierna datorteknik, så kan Moldavierna lära oss om moral

/ Hälsar en turkisk invandrare

Timur Lenk sa...

Hej Krister.
Jag beundrar ditt mod.Stå på dig.
Men det är inte vad mitt inlägg handlar om.
Du upprörs av en gasattack mot två flickskolor men jag har inte sett dina kommentarer avseende tyskarns bombning av två tankbilar med många oskyldiga död som följd.
Okej,"shit happens" men vilken rätt har den "vite mannen" att bomba in sin livstil på andra folk.
Kan man inte likna detta med angrepp på HBT personer ?
Skulle vara intressant om du utvecklade detta i ditt nästa inlägg även om jag förstår att din blogg inte är enbart privat utan en del av "his masters voice"

mvh/Timur