lördag 9 maj 2009

Lift the ban!



Ett brev kan betyda mycket... Men ett uppfyllt vallöfte skulle betyda så oändligt mycket mer! President Obama har allt att vinna på att omedelbart häva förbudet mot öppet homosexuella i det amerikanska försvaret.

Sverige har sedan en tid två fyrstjärniga generaler i aktiv tjänst. Både Syrén och Göranson träffar regelbundet miltära kollegor från USA. Jag hoppas att de någon gång emellanåt vågar dryfta även denna typ av policyfrågor. Statsledd diskriminering är aldrig OK!

6 kommentarer:

Iz sa...

Jag kan liksom - föreställer jag mig - de flesta hålla med om att den amerikanska inställningen i frågan är nästintill obegriplig. Och självklart är det oroande när en militär organisation, dessutom en av världens största, vilar på så uppenbart irrationella grunder.

Däremot har jag oerhört svårt att se det lämpliga i att representanter för den svenska militären skall befatta sig med vad som trots allt är amerikansk inrikespolitisk fråga.

Anonym sa...

Och vem ska ersätta den amerikanska soldaten när hans kollega dras till fienden och skadar deras operation?

Fredrik sa...

Hade förmånen att få närvara vid en paneldebatt i ämnet "Don`t ask, Don`t tell" på Equlity Forum i Philadephia. Kunde min vana trogen inte vara tyst. Väckte bla frågan om hur amerikanska officerare hanterar öppna homosexuella från andra länder, när dessa lyder under amerikanskt befäl. Fick då svaret att de flesta utländska soldater inte är öppna under tiden de lyder under amerikanska officerare pga "Don`t ask, Don`t tell". Det visar om något på att detta är en fråga som inte bara rör USA utan även andra länder. Det visar också på vikten av att utländska officerare tar aktiv ställning för sina homosexuella kollegor under amerikanskt befäl. I de fall panelen kände till, där det funnits öppna homosexuella, så hade detta inte varit ett problem då "man var där för att göra ett jobb". Det visar på att "Don`t ask, Don`t tell" inte är försvarbar. Däremot finns mycket att vinna på att häva förbudet. Eftersom amerikanska soldater riskerar sina jobb och karriärer pga sin kärlek och sin sexuella läggning så behöver de vårt stöd! För den som är mer intresserad av ämnet rekommenderar jag Nathaniel Franks bok "Unfriendly Fire".

Unknown sa...

Anonym: "Och vem ska ersätta den amerikanska soldaten när hans kollega dras till fienden och skadar deras operation?" Ja, vem, när en fiendekvinna flirtat med en soldat? Vem?! Jävlars, vi måste skjuta alla, alltid, nån kan ju råka gilla nån! Tänk innan du låter fingrarna fjärta på tangentbordet.

Illwill sa...

Svenska militärer som uttalar sig om sådant här? Skrattretande.

USA är ett land i krig, konstant i krig. Oavsett om de startar alla dessa krig själva eller inte så återstår att många av deras barn kommer vara tvungna att beväpnade befinna sig i högrisksituationer.

Det är här problemet med homosexuella dyker upp. Samma problem som med kvinnor för den delen. Man måste lita 100% på personen bredvid sig, ens tankar ska inte vara på något annat än "om jag ser Ahmed, så skjuter jag Ahmed". Denna soldat ska inte tänka "snygga rattar hon har", "fan om han kollar på min rumpa" eller något annat.

Det är lätt att i Sverige sitta och tänka "nämen, så fungerar det ju inte...om Marc Levengod är bredvid mig i smutsen så skulle jag minsann inte bry mig om att han var bög", men kvar återstår att Sverige har inte varit (officiellt) i krig på över 200 år. Vår kunskap om detta är begränsat. Den dagen vi börjar slå tillbaka i inbördeskriget så kan vi börja fundera på detta dock.

Men tills vidare så tycker jag att vi låter krigsförande länder sköta sin policy själva, de vet antagligen bättre hur det fungerar än Sverige. Notera också att era upplysta, politiskt korrekta, åsikter är jättefina och gulliga och så vidare, men vanliga "grunts" i amerikanska armén är inte precis blivande Nobelpristagare. De är svarta, mexikanare och white trash. De dummaste, minst utbildade och i flera fall kriminella.

Självklart borde homosexuella/kvinnor fungera inom militären på vissa positioner, men inte i stridande position.

Till slut så vill jag nämna att jag aldrig varit i strid, aldrig skjutit ett vapen mot en annan människa och aldrig dödat någon. Med andra ord har jag samma erfarenhet av detta som 99% av svenska officerare.

Krister Fahlstedt sa...

Till Illwill, m fl:

Det finns inga som helst rationella skäl till förbud mot homosexuella soldater. Allt bygger på fördomar. Det har bland annat stridsvana länder som Storbrtitannien och Israel insett.

För egen del befinner jag mig för övrigt i Afghanistan just nu inom ramen för den NATO-ledda ISAF-styrkan.