tisdag 5 maj 2009

På egna ben



Change of command! Igår tog FS17 formellt över befälet för PRT Mazar-e-Sharif i norra Afghanistan. Det innebär för min del att Linda åker hem om några timmar och att jag från och med nu är Gender Field Advisor fullt ut. Lite fjärilar i magen är det förstås men jag känner ändå en stor trygghet i den överlämning jag fått och de kollegor jag har omkring mig.



Häromdagen följde jag med ut till ett av våra provinskontor, knappt två timmars körning från MeS. Våren har varit förhållandevis regnig så det är ovanligt grönt (i omgivningarna just nu. Det är i huvudsak positivt eftersom det ger möjlighet till bättre skördar. Dessvärre har det ihärdiga regnandet också medfört översvämningar i vissa områden. Själv har jag inte varit där än men det rapporteras om relativt stor förödelse inte allt för långt ifrån oss...



På plats i Aybak träffade vi företrädare för en regional organisation som ger flickor och kvinnor möjlighet att lära sig läsa och skriva. En annan del av deras verksamhet handlar om att stödja kvinnors entreprenörskap genom tillverkning och försäljning av hantverk. Klart inspirerande!



Människans bästa vän? Här i ung tappning och nyfiken på finska kollegor...



Andra utländska kollegor in action. Måhända borde man hjälpt till i stället för att fotografera...?

Inga kommentarer: