onsdag 1 april 2009

A rape is a rape, is a rape...

Två länder står i tungt fokus för mitt engagemang just nu. Det är Afghanistan som kommer bli mitt andra hem under maj till december. Och det är Sydafrika som förhoppningsvis blir ett framtida semesterhem snabbare än så...

Skillnaderna mellan länderna är stora men det finns också likheter. Tråkigt nog är det utbredda våldet mot kvinnor en av dem. Afghanistans tilltänkta legalisering av våldtäkt inom äktenskapet berörde jag i ett tidigare inlägg idag. Nu i kväll läser jag om bestraffnings- och omvändelsevåldtäkter i Sydafrika. Just lesbiska kvinnors särskilda utsatthet uppmärksammade jag för övrigt i en debattartikel den 8 mars.

Jag kandiderar i valet till Europaparlamentet. En röst på mig är en garanterad röst i kampen för mänskliga rättigheter - också för kvinnor och hbt-personer!

2 kommentarer:

Anna Andersson sa...

Du har min röst!

Callisto sa...

Låter som ett namn att komma ihåg inför nästa hög av valsedlar som ska kryssas i...