torsdag 30 april 2009

First Impression Report

Jag är nu på plats i Afghanistan. Här kommer några första bilder och tankar efter ett intensivt uppstartsdygn.



Resan hit gick via Abu Dhabi. Ovan har vi just landat på flygbasen Marmal utanför Mazar-e-Sharif, bytt om till uniform och är på väg till fordonen som ska ta oss till vår egen camp.



Första morgonen på Camp Northern Lights (CNL). Jag har just avverkat en löprunda inne på området och njuter av solen som börjar bryta fram genom diset. I bakgrunden ser vi de berg som omger Mazar-e-Sharif. Vackert!



Direkt in i hetluften! Linda, min företrädare, ordnade så att jag kunde följa med på ett möte i UNAMA:s regi. UNAMA står för United Nations Assistance Mission i Afghanistan och är det FN-organ som samordnar insatsen här. Gårdagens möte hade formen av en arbetsgrupp för mänskliga rättigheter och deltog gjorde flera av de personer som kommer vara viktiga samverkanspartners för mig framöver.

Det kändes riktigt bra och gav också en bild av hur fantastiskt viktigt vårt uppdrag är här nere, inte minst kopplat till kvinnors och barns utsatthet. På samma tema tror jag mig kunna rekommendera ett kommande reportage i SvD nu på söndag - "Du kan glömma bort ditt eget barn - Kvinna i krig".



Kapten Krister Fahlstedt, Gender Field Advisor.



Kvällshimmel över Camp Northern Lights.

Inga kommentarer: