söndag 16 november 2008

Kandidatutfrågning i Norrköping



Som en av kandidaterna till Europaparlamentet har jag nyss deltagit i en utfrågning under centerns framtidskonvent i Norrköping. Vi var ett 30-tal personer som grillades i en dryg timma. Sammantaget känns det fantastiskt bra med så många EU-positiva och engagerade kandidater.

Mitt mest utstickande svar var ett NEJ till turkiskt medlemskap i EU. Det kan förstås kräva sin förklaring eftersom jag i grunden är extremt positiv till utvidgning av EU. Men vad jag däremot inte är beredd att göra är att dagtinga med mänskliga rättigheter.

Min slutsats av det är att vi gör klokt i att skynda långsamt med Turkiets medlemskapsprocess. Risken är annars att vi i någon slags överambition adopterar bristande respekt för bland annat kvinnors och hbt-personers rättigheter. En sådan utveckling vill jag inte medverka till. Turkiet måste leverera respekt för mänskliga rättigheter först. Medlemskap sen.

Inga kommentarer: