lördag 29 november 2008

Tradition och förändring

Igår kväll gästade jag Skånecenterns EU-valskickoff med därtill hörande festligheter. Jag inledde ju min politiska bana i dåvarande Södra Skånes CUF-distrikt i början av 80-talet.

En del saker är sig onekligen lika. Medborgarhuset i Eslöv står för värdskapet, det är tal av Karl-Erik Olsson (tidigare jordbruksminister och EU-parlamentariker) och dans till Ezzex orkester. Och så är ju distriktsordföranden densamma nu som då... Även om han förstås avancerat från ungdoms- till moderförbundet.

Men tiden har inte bara stått still. Under de här 25 åren har Centerpartiet förändrats och det är jag otroligt glad för. Samtidigt ska vi förstås inte tappa bort våra rötter. Mitt första politiska torgmöte handlade om att mana till bojkott mot Sydafrika och apartheidregimen där. Så här i efterhand kan jag tänka att det präglat mig mer än jag kunnat ana.

Dels har jag idag utvecklat en kärlek till landet Sydafrika. Dels brinner jag för global solidaritet och internationellt samarbete. Men det finns också raka kopplingar från torget i Svedala till de sakfrågor som står högst på min agenda idag - mänskliga rättigheter, öppenhet, fred och säkerhet.

Detta fick jag också chansen att utveckla på ett par minuter mellan kaffet och dansen. Det kändes bra och jag hoppas förstås få återvända till partivännerna i Skåne!

Inga kommentarer: