torsdag 4 december 2008

Ingves stimulerar, bankerna velar

Idag har Riksbanken äntligen gjort sitt. Sänkningen av styrräntan med 1,75 procentenheter är en extremt viktig signal om behovet av kraftfulla stimulansåtgärder.

Samtidigt velar storbankerna. Igen. Visst - självklart blir det sänkningar av bolåneräntorna. Men frågan är om räntegapet (dvs bankernas säkerhets-/vinstmarginal) kommer öka eller minska...?

Vi har våra egna bolån i SBAB. Jag läser på svd.se:

"På SBAB satt de ansvariga på torsdagsförmiddagen i möte för att besluta om den nya räntan.
– Vi kan inte ge något besked, man sitter och diskuterar saken just nu, säger Karin Strand, pressansvarig SBAB
."

Jag vågar påstå att vi är många som förväntar oss ett snabbt, ansvarsfullt och kundorienterat besked. Mitt och min sambos tålamod är definitivt på väg att tryta. Sänker inte SBAB bolåneräntan i någon slags rimlig paritet med Riksbankens initiativ så kommer vi vara före detta kunder inom kort. Nu är det dags att visa handling!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hur länge velade bankerna?? Två timmar? Fem timmar?

Med tanke på att Riksbankens nya ränta inte börjar gälla förrän onsdag nästa vecka undrar jag vad som är så bråttom??