torsdag 12 mars 2009

Åkesson & co till Rosengård?

Rosengård står idag värd för ett besök från det norska Fremskrittspartiet. Bakgrunden är att deras ledare, Siv Jensen, varnat för att sharialagar kan komma att ta över i Norge, precis som i Malmö. Sådan är hennes analys.

Partiet kan jämföras med Sverigedemokraterna. När får vi se Jimmy Åkesson & co göra ett motsvarande besök i Rosengård, undrar jag? Det kunde onekligen vara nyttigt för herrarna i SD-ledningen. Idag har jag inga illussioner om att de skulle haka på. Kvinnligt ledarskap skrämmer...

Nåväl. Jag inbillar mig inte heller att Jensens delegation kommer att omvändas. När främlingsfientlighet utgör den politiska livsluften hör och ser man det man vill. Men det hedrar dem i alla fall att de kommer.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kan ju nämna att jag (som är ordförande i Sverigedemokratisk Ungdom), har varit i Rosengård 4 ggr. Har besökt en källarmoské samt den stora moskén, köpcentrum, bostadshusen där zigenarna bor, där muslimer bor, somalier (ja, Rosengård är oerhört segregerat internt). Jag har även en vän med utomeuropeisk bakgrund som är uppväxt i Rosengård.

Och när jag ändå är inne på ämnet så har jag bott i Skärholmen i Stockholm, har varit i både Rinkeby, Tensta (samt i Tensta gymnasium), Fittja, Hallunda, Norsborg, Hovsjö (har släkt där), Akalla (har släkt där) osv.

Jag skulle nog tro att jag har långt större "mångkulturell kompetens" än någon borgerlig ungdomsförbundsordförande och än de allra flesta svenskar som kallar sig liberaler.

Men precis som jag inte anser att man måste ha varit i Irak för att ha synpunkter på konflikten där, eller i USA för att ha synpunkter på amerikansk penningpolitik, så tycker jag inte heller man måste ha varit i Rosengård för att ha synpunkter på utvecklingen där.

Och jag har verkligen svårt att se att just ett officiellt delegationsbesök skulle ha något större empiriskt mervärde.