onsdag 4 mars 2009

Restriktionsfanatism

Monopolet framförallt! Det blir slutsatsen av den alkohollagsutredning som idag överlämnats till folkhälsominister Maria Larsson (kd). Den riktigt stora besvikelsen är att förbudet mot gårsdförsäljning föreslås bestå, trots att utredaren Anita Werner inte sett att det föreligger någon risk för ökad alkoholkonsumtion. Till ATL säger hon:

- I vart fall vad det gäller vingårdar, som ofta är väldigt välskötta och ligger naturskönt, där finns det ingen anledning att tro att de skulle dra till sig missbrukare.

Naturskönt eller ej - jag tycker jag det är trist och beklagligt att utredaren sätter föråldrad restriktionsfanatism framför en sund näringspolitik. Förbudet slår hårt mot entreprenörskap och turism - inte minst i glesbygd. Två exempel som ligger mig varmt om hjärtat är företagen Grythyttan Vin och Gutevin som jag också berört i flera tidigare inlägg.

Utredarens motiv sägs vara att gårdsförsäljning inte går ihop med det undantag från EU:s regler som det svenska alkoholmonopolet innebär. Jag må vara lekman men jag får verkligen inte ihop det! Vårt statliga alkoholmonopol upprätthålls på nåder av EU. Vilken EU-institution skulle någonsin misstycka om vi faktiskt närmar oss det regelverk som gäller i unionen för övrigt...? Kan någon förklara?!

Nu sätter jag mitt hopp till regeringen och inte minst kloke jordbruksministern Eskil Erlandsson (c). Han har tidigare sagt:

– Besöker man en vingård i Frankrike eller ett destilleri i Skottland vill man gärna köpa med sig en flaska som souvenir, argumenterade ministern. - Det är en självklarhet ute i Europa, så varför inte här?

1 kommentar:

Anonym sa...

Förhoppningsvis är det bara en tidsfråga innan både alkohol- och spelmonopolet försviner.

Hasse