torsdag 5 mars 2009

Stad och landsbygd i alkoholmoralismens grepp

Det är intressant att läsa reaktionerna på alkohollagsutredningens förslag igår. I storstäderna upprörs man över att krogarna torrläggs från klockan 03.00 och ute i landet är besvikelsen stor över att förbudet mot gårdsförsäljning består. Åtminstone om den kristdemokratiska katastrofministern Maria Larsson får som hon vill.

Den gemensamma nämnaren är en fortsatt övertro på förbud och restriktioner. Det går i stick i stäv med min ideologiska drivkraft. Människor omyndigförklaras och möjligheter inskränks på ett sätt som jag finner direkt stötande. Men betydligt värre än att jag måste åka till Bolaget för att köpa en flaska Grythyttan Jaktvin är att förslaget slår undan fötterna på småföretag och entreprenörer runt om i vårt land. Vill vi verkligen ha det så? Inte jag, i alla fall!

Det enda positiva i utredningen är vissa regelförändringar som gör det lättare för exempelvis salladsbarer och sushirestauranger att få utskänkningstillstånd. Halleluja! Men behövde vi verkligen en stor statlig utredning för att våga komma fram till det...?

Nej, det här duger inte. Jag ställer mitt hopp till alla de goda krafter som motionerat om att lätta på bördan av restriktioner, bland annat genom att tillåta gårdsförsäljning. Johan och Eskil, med flera - låt inte kd-moralismen styra!

Inga kommentarer: