söndag 8 mars 2009

Hets mot rovdjur

Såg ni Debatt med Janne Josefsson i torsdags? I ett lätt uppskruvat tonläge diskuterades den nu pågående lodjursjakten och mest uppskruvad av alla var en lädervästprydd man från Jägarnas Riksförbund.

JRF:s inställning i rovdjursfrågan är extrem även om de ibland försöker maskera den något. Hur långt ifrån varandra vi än står tycker jag därför det är bra när dess rätta ansikte visar sig. Och det gör det just nu genom en debattartikel av Lars-Ove Guttke som finns publicerad på förbundets hemsida. Döm själva - nedan följer några blandade utdrag;

"Vi människor har anpassat oss till förhållanden då vargen inte har funnits med i modern tid. Nu skall vi helt plötsligt rasera allt som har byggts upp under många år med löshundsjakt för att några mindre begåvade ärthjärnor under 70-talet fick för sig att vi skall ha tillbaka dessa djur i vår natur?

Politiker, ni lovade jakt på varg. Då skall det också bli så i slutändan, med eller utan er!

För ett Sverige utan varg!"

Om det fanns en brottsrubricering som hette "hets mot rovdjur" skulle Guttke balansera på slak lina... Nu hoppas jag i stället att vi kan föra upp den allmänna debatten på en betydligt mer begåvad och sansad nivå.

För övrigt anser jag att lodjursjakt med fälla bör förbjudas.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är ju så dum så ja vet inte vad, och så ser jag att du skrivit "och ett brinnande engagemang för mänskliga rättigheter" Du verkar inte bry dej alls om folket på landsbygden så det är löjligt att du står för något dylikt, dessutom var inte mannen med väst från Jägarnas riksförbund utan från Svenska Jägare Förbundet vilket är två skilda förbund. Tycker du inte ska skriva om något du inte begriper dig på.

Krister Fahlstedt sa...

Uppenbart tycker vi olika men jag skulle inte kalla dig dum för det.

För övrigt anser jag inte att enstaka representanter för te x Jägarnas Riksförbund ska ges tolkningsföreträde för landsbygdens folk.