söndag 9 mars 2008

Dags att skendränka Bush?

President Bush har lagt in sitt veto mot ett lagförslag som skulle förbjuda skendränkning (waterboarding) som förhörsmetod.

- Förslaget [...] skulle frånta oss ett av de mest värdefulla verktygen i kampen mot terrorismen, sa han i sitt lördagstal till nationen.

Nu är hans dagar förvisso räknade ändå men visst blir man lite nyfiken på hur metoden skulle fungera på presidenten själv...

Jag håller tummarna för en demokratisk president. Och allra helst Hillary Clinton.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Där håller jag verkligen inte med. Hoppas det blir McCain en amerikansk hjälte. Den generella uppfattningen att demokraterna är bättre för omvärlden är felaktig. Demokraterna är emot frihandel vilket inte är bra

Krister Fahlstedt sa...

Frihandel är bra. Och att delar av det demokratiska etablissemanget är emot det är synd. Men jag upplever ändå demokraterna som väldigt mycket mer världstillvända än vad republikanerna är. Det faktum att man är krigshjälte gör en inte per automatik till en bra president!

Christer sa...

Ja, det säger väl allt. Inga problem att acceptera skendränkning, dvs tortyrmetoder så länge presidenten i fråga är för frihandel. Om man inte förstår att försvara människovärdet vad är det då som skiljer det ena politiska styret från det andra?

Krister Fahlstedt sa...

Sorry, Christer - jag var kanske otydlig...? Själva poängen med mitt inlägg är förstås att jag är kraftfullt EMOT tortyrmetoder såsom exempelvis skendränkning.