tisdag 25 mars 2008

Hildebrandt i Tchad och "Lejonlöv" i Skåne...

Äntligen är jag tillbaks i bloggosfären efter en påskhelg i det socialas tecken. Och då passar jag direkt på att tipsa om annan bloggläsning. Johanne Hildebrandt är nu på plats i Tchad och följer de svenska soldaterna som inbäddad journalist. Läs gärna hennes betraktelser här. Jag noterar för övrigt en lite rolig felskrivning i inlägget "Morgon". En bokstav har fallit bort vilket förvandlat Peder Ohlsson från kontingentschef till kontinentschef... Inget dåligt ansvarsområde! :-)

På det språkliga temat utspelade sig också en småfestlig konversation mellan mig och brorsbarnen under påsken. Ida och Rasmus, 8 respektive 4 år, fick frågan om favoritlåt i melodifestivalen. Under ivrigt gungande utbrast de i samfälld sång och på skorrande skånska; "Upp och hoppa, ligg inte och dra dig". När det kom till andrahandsfavoriten blev det lite klurigare. Ida hävdade då med den självklaraste min i världen att "Lejonlöv" var hennes val. Vi andra såg mest förundrade ut innan det gick upp för oss vad hon menade... Någon som hänger med? (Ledtråd: Det finns hopp för den yngsta generationen!)

Inga kommentarer: