lördag 29 mars 2008

Frikoppla politiken från religionen

Så har jag då sett den. "Fitna". En i mitt tycke lättviktig, osmaklig och insinuant film.

Upphovsmannen Geert Wilders påstår sig vilja synliggöra det fundamentalistiska, islamistiska våldet. Självklart finns det visst fog för det. Likväl är jag bekymrad över sättet han väljer att göra det på. Utöver att reta upp redan uppretade muslimer så är jag rädd för att "Fitna" kommer att underblåsa islamofobin i samhället. Och de som drabbas är som vanligt den stora massan av fullständigt oskyldiga människor. Sverigedemokrater och andra mörkerkrafter jublar säkert redan i sina hålor...

Jag har berört ämnet tidigare. Problemet i sig är inte religionen. Det ska givetvis stå var och en fritt att utöva sin personliga tro. Det verkliga problemet uppstår när religionen - oavsett vilken - gör politiska anspråk. Tyvärr förekommer det fortfarande allt för ofta, även i Sverige.

Med denna lite dystra spaning håller jag lördagkväll och slår ett slag för såväl Daniels gästkrönika tidigare idag som mera lättillgängligt vin åt folket.

Skål för fred och frihet!

Inga kommentarer: