måndag 21 april 2008

Sjuk, sjukare, sjukast

Andreas Lundstedt nekas inresetillstånd till USA på grund av sin HIV-status. Det rapporterar Aftonbladets nöjesredaktion (!) idag.

RFSL har länge försökt uppmärksamma politiker och allmänhet på den uppenbara diskriminering av HIV-positiva som flera länder tillämpar, däribland USA och Thailand. Att Andreas genom sitt kändisskap ger frågan ett ansikte är förstås bra även om konsekvenserna är otroligt trista.

"Vi försöker bara säkerställa det amerikanska folkets hälsa och säkerhet", säger en amerikansk ambassadtjänsteman i Stockholm. Det kan ju förefalla lovvärt men hur upplyst är man då...? Det riktigt sjuka i detta är inreserestriktionerna - inte de HIV-positiva!

1 kommentar:

Anonym sa...

Thailand har ju i och för sig den "roligaste" bestämmelsen, "Personer med smittsamma sjukdomar får enligt lag inte resa in i landet.."
Förstår inte hur de ska kunna kontrollera allt det där. Jag ska banne mig resa vart jag vill, mitt as till ex-pojkvän (som visste om sin smitta) ska inte sabba mitt liv och mina planer. Men bäst är väl då att inte gå ut publikt med att man är positiv, då snokar de upp det och sen är det kört...
//"Felicia", 18 år