tisdag 8 april 2008

Pride-sponsor talar med kluven tunga

Flygbolaget KLM är en av Stockholm Prides största sponsorer. Företaget har länge profilerat sig som hbt-vänligt och därmed kommit att uppfattas som en seriös partner. När man nu parallellt annonserar på den extremt värdekonservativa tidningen Världen Idags hemsida kastas onekligen en djup skugga över trovärdigheten. Snacka om att sova med fienden...!



Världen Idag är inte vilken tidning som helst. Den vilar på tungt kristen grund och har under närmast kampanjartade former motarbetat varje hbt-vänlig reform under senare år. För närvarande står förstås det könsneutrala äktenskapet i skottgluggen. Ledarskribenten Carin Stenström är så besatt av ämnena att RFSL valt att prenumerera på tidningen eftersom det är billigare än att låta den ingå i ordinarie pressklippsbevakning. Det säger det mesta om glöden i det homofientliga engagemanget. Ett par citat bland gårdagens artiklar får exemplifiera detta;

"Att staten sedan via sin myndighet anordnar ”pep-talks” eller rena inspirationsmöten för att föra ut ensidig propaganda om en livsstil som går på tvärs mot vedertagna normer, är både förnedrande och löjeväckande." (Siewert Öholm skriver om statligt stöd till hbt-upplysning)

"Bibelns syn på homosexualitet är bland det mest entydiga man kan hitta. [...] Att ha en läggning för något är inte synd. Det är handlingarna som är problemet. [...] Jag har ingen enkel lösning, för jag uppfattar att Bibeln avvisar homosexuellt samliv som alternativ." (Niklas Piensoho, kristen debattör)

Det står naturligtvis KLM fritt att med annonspengar berika Världen Idags värdekonservativa ägarkollektiv. Men att samtidigt bibehålla sin trovärdighet i hbt-sammanhang torde bli svårt. Även för Stockholm Pride uppstår förstås ett etiskt dilemma. Har man verkligen råd att förknippas med dessa dubbla budskap?

Förhoppningsvis kan det här förklaras med "den mänskliga faktorn" - en ambitiös medarbetare på marknadsavdelningen som köpt en annonsplats i mängden utan att så noga tänka sig för. Då bör det också vara lätt åtgärdat. Skulle så inte vara fallet har vi ett betydligt större problem där KLM verkligen blir svaret skyldigt om vilken värdegrund som gäller.

Oaktat vilket behöver KLM ta ställning. Någondera partnerskapet måste sägas upp. Att försöka dela säng med både hbt-världen och Världen Idag kommer inte sluta lyckligt!

2 kommentarer:

EQ och sociala medier sa...

Jag kan inte riktigt hålla med om att KLM bör upphöra med någon av sin annonsering. Förmodligen har de valt att ha de två målgrupperna värdekonservativa kristna och hbt-personer. Mixen kan betraktas som intressant, men jag har svårt att bli lika upprörd som du.
Vad jag däremot skulle önska vore att fler företag började se hbt-segmentet som så värdefullt att vända sig mot att det inte skulle vara lönt för företagsledningar att stoppa annonsering bara på grund av sin egen homofobi och rädsla för att stöta sig med någon målgrupp.
KLM visar att de tror att värdekonsvervativa kristna vill flyga med dem trots att de sponsrar Pride och annonserar i gaypress. Jag önskar att fler företag kunde tänka likadant och inte vara så rädda.
Elisabet Qvarford, kommunikationsstrateg

Krister Fahlstedt sa...

Tack för din kommentar, Elisabet!

Du berör ett intressant perspektiv. Men frågan är om KLM verkligen resonerat så medvetet som du...?

Jag tänker så här;

Sponsorskap innebär inte bara att ge, det medför också ett (ömsesidigt) åtagande. Kopplat till Pride handlar det om att bekänna sig till icke-diskriminering och budskapet att all kärlek är lika mycket värd.

Då uppstår en lätt märklig - och provocerande, anser jag - situation när samma företag samtidigt satsar marknadsföringspengar på en aktör som aktivt ifrågasätter/motverkar just hbt-personers rättigheter. För Världen Idag är detta ingen bisak, det är något av en livsnerv.

Det är i denna intressekonflikt min kritik ligger.