onsdag 9 april 2008

Smaklösa minnen

Sedan barnsben har jag tillbringat en stor del av mina somrar på den gotländska landsbygden. Jag har därmed också kommit i närkontakt med många olika lokala företeelser. Det handlar exemeplevis om upplevelsen av Djupviksfesten (numera saligen insomnad - tack och lov...!) och oändligt många timmar som åskådare på Stångaspelen (nej - jag har fortfarande inte förstått reglerna i pärk, än mindre hur man får poäng och vinner).

Men framförallt har jag ju varit på Smaklösakonsert. Det finns även en CD (signerad, minsann!) i skivsamlingen. Man kan väl på hyggligt goda grunder anta att Smaklösa är tämligen okända för en bredare publik men på Gotland är de kult. På repertoaren finns bland annat rock-klassiker som "Det regnar kor", "Irene förtvivlan" och "Torsk-dance"...

Kusin låter på sin blogg meddela att bandet firar 35-årsjubileum i år och planerar för en ny skiva. Det anordnas också en omröstning om tidernas bästa Smaklösalåt. Den hittar du här, tillsammans med en klart underhållande intervju.

På frågan vilken deras sämsta låt är svarar en av 'musikerna';
- Den har vi inte gjort än.

Inga kommentarer: