torsdag 10 april 2008

Tre tystnader

Zimbabwe
Nu har nästan tre veckor gått och resultatet från presidentvalet är fortfarande inte offentligjort. Det politiska kaoset är därmed totalt i ett redan svårt sargat land. Omvärldens intresse har svalnat och de internationella journalister som ändå finns kvar i landet gör regimen sitt bästa för att tysta. Jag läser idag att afrikanska ledare ska träffas för samtal om utvecklingen. Det är naturligtvis bra. Men vad händer med folket i detta nu? Vilka initiativ tas i FN? Jag vill veta!

Fitna
Kortfilmen 'Fitna' hade premiär i början av april. Islam framställs där som en despotisk våldreligion och uppmärksamheten blev förstås stor - i några dagar... Vad har hänt sedan dess? En optimistisk tolkning skulle kunna vara att man, från bägge sidor, försöker tiga ihjäl den. Men vågar vi verkligen utgå från det? Är det i så fall odelat bra? Tystnaden oroar mig.

NBG-nazisten
Ja, jag vet - det här är inte av riktigt samma dignitet. Men ändå; för en månad sedan avslöjades att en soldat i den nordiska snabbinsatsstyrkan (NBG) har nära samröre med högerextremister. Efter en summarisk utredning på lokal nivå beslutades att han ändå skulle få vara kvar. Därefter har tystnaden lagt sig. Hos mig väcker det frågor. Var står försvarsledningen? Och var finns den interna debatten? Att tiga är att samtycka, brukar det heta...

Inga kommentarer: