lördag 19 april 2008

Folkrätt - juristernas ansvar?

Jag har just lyssnat på Ekots lördagsintervju med överste Hans Alm. Det är han som förde befäl över det svenska specialförbandet under operation 'Artemis' i Kongo 2003 där tortyr sägs ha ägt rum.

Mot bakgrund av att Försvarsmaktens officiella utredning visar "att fången med största sannolikhet utsatts för tortyrliknande förhörsmetoder" hade jag förväntat mig en betydligt större ödmjukhet. Mitt intryck är att Alm fortfarande inte förstått vidden av det inträffade.

På reporterns fråga "vad märkte du av detta?" svarar han;

"Jag har inte sett någon skenavrättning och jag är helt övertygad om att någon skenavrättning inte har ägt rum."

Hur kan han vara så övertygad om det när han samtidigt inte säger sig ha sett (eller hört) just någonting alls...? Alm klamrar sig fast vid att det enda klandervärda är att "säkerhetsförhöret pågick för länge" och att han borde ha rapporterat det hem till Sverige. Om utredningens slutsatser säger Alm att de är "mycket mer omfattande än den bild som fanns där och då". Vidare svänger han sig med uttryck som "den här typen av händelser" och att ärendet "fått vissa proportioner". Om bevekelsegrunderna för att han nu skiljs från sitt uppdrag i Tchad svarar Alm; "fråga Expressen". För mig känns det här som rätt betydande förminskningar.

I SvD idag efterlyser folkrättsexperten Per Broström fler jurister till utlandsstyrkan för att förhindra liknande missgrepp i framtiden. Det är knappast lösningen. Folkrätt och efterlevnad av mänskliga rättigheter måste sitta i ryggmärgen på varje enskild soldat och officer. Annars är vi väldigt galet ute.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tycker att överste Alm skötte sig utmärkt i dagens intervju. För första gången har det dessutom framgått varför "Joseph" togs i förvar. I Sverige är vi naiva och inte fattar vad krig är. "Joseph"-händelser är och förblir en bagatell. Det har hänt tidigare, händer idag och kommer att hända i framtiden. Dags att vakna upp. Det är krig därute.