lördag 5 april 2008

Borg vs Varg

Jag kunde inte riktigt släppa det rovdjurshat jag hörde i Värmlandsradion igår och bestämde mig för en mer ordentlig sökning på nätet. Min minnesbild verkar stämma - allt talar för att det var en man vid namn Kurt Borg som spydde galla i etern. Han är tydligen också distriktsordförande för Jägarnas Riksförbund i Värmland.



Nedan följer några blandade Borg-citat;

"Vi vill ha en debatt kring rovdjur och andra olämpliga saker i naturen." (Värmlands Folkblad)

Kommentar: Vem är det som är olämplig? Egentligen?

“För drygt hundra år sedan så dödades många barn och andra försvarslösa personer av varg och björn. Det kan bli så igen.” (ur en skrivelse till regeringen enligt Jinge.se)

Kommentar: Ingen människa har dödats av en vild varg i Sverige sedan början av 1700-talet.

"Jag ser en sådan människa som en enda stor terrorist." (sagt i radio apropå att MUF:s Niklas Wykman vill öka antalet vargar i Sverige)

Kommentar: Överflödig. Som sakupplysning kan nämnas att det idag finns ungefär 150 vilda vargar i Sverige.

"I Sverige får det finnas hur många vargar som helst, men inte i Värmland. Jag anser att vargen ska finnas i hägn." (svar på frågan 'hur många vargar tycker du att det ska finnas?' i samma radioinslag som ovan)

Kommentar: Inte här, men där...

Igår argumenterade Borg för att han inte vill bli störd av rovdjur i skogen. Frågan är om han inte är det redan... Störd alltså.

Inga kommentarer: